سامسونگ پيشرو در جهت تحقق روياي خانه هوشمند

سامسونگ پيشرو در جهت تحقق روياي خانه هوشمند

سامسونگ پيشرو در جهت تحقق روياي خانه هوشمند
اينترنت اشيا(IOT)چيست؟!
اينترنت اشيا به‌طور کلي به بسياري از چيزها شامل اشيا و وسايل محيط پيرامون‌مان که به شبکه اينترنت متصل شده و مي توان توسط اپليکيشن‌هاي موجود در تلفن‌هاي هوشمند و تبلت کنترل و مديريت شوند، اشاره دارد. اينترنت اشيا به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌اي است که از طريق آن مي‌توانند با يکديگر و يا با کاربرانشان تعامل ايجاد نمايند. اين مفهوم مي‌تواند به سادگي ارتباط يک گوشي هوشمند با تلويزيون در يک خانه هوشمند باشد يا به پيچيدگي نظارت بر زيرساخت‌هاي شهري و ترافيک. از ماشين لباسشويي و يخچال گرفته تا لباس هايمان؛ اين شبکه بسياري از دستگاه‌هاي اطراف ما را در برمي‌گيرد.
اتحاديه بين‌المللي مخابرات اينترنت اشيا را زيرساختي جهاني براي جامعه اطلاعاتي که بر اساس فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي داراي قابليت تعامل پذيري از قبل موجود و رو به رشد از طريق اتصال (فيزيکي و مجازي) اشيا خدمات پيشرفته اي را ممکن مي‌سازد، تعريف کرده‌است. اينترنت اشيا اجازه مي‌دهد تا اشيا در سراسر زيرساخت‌هاي شبکه موجود، از راه دور کنترل شوند و همچنين فرصت براي ادغام مستقيم از جهان فيزيکي به سيستم‌هاي مبتني بر کامپيوتر ايجاد کرده‌است و در بهبود بهره‌وري، دقت و سود اقتصادي علاوه برکاهش دخالت انسان منجر شده‌است، تا هنگامي که اينترنت اشيا با سنسورها و محرک‌ها تکميل ‌شود. هر چيز منحصر به فردي از طريق سيستم‌هاي محاسباتي جاسازي شده قابل شناسايي گردد. بر اساس تخمين کارشناسان اينترنت اشيا تا سال 2020در حدود سي ميليارد شي تشکيل خواهد شد.
اينترنت اشيا، سيستمي از کامپيوترها، ماشين‌هاي محاسبه، دستگاه‌هاي ديجيتال و مکانيکي، انسان‌ها و حيوانات است که هر کدام با يک کد مستقل و به عنوان يک وسيله‌ي متمايز، در شبکه حضور دارند و سهم قابل توجهي از تبادل اطلاعات و رفتار و رابطه ميان آنها، بدون دخالت و نظارت مستقيم انسان انجام مي‌شود.
فناوري اينترنت اشياء نيز با همين فلسفه توسعه يافته‌است. دريافت، ثبت و ارسال اطلاعات ِبه‌روز و لحظه‌اي براي استفاده، تحليل و بهبود محصولات و خدمات و البته در نهايت براي استفاده‌ي مصرف‌کنندگان انجام مي‌گيرد! ورزشکاري که در طول يک برنامه‌ي تمريني حرکات فيزيکي و تغييرات داخلي بدنش مورد مطالعه قرار مي‌گيرد؛ شامپانزه‌اي که سوژه‌ي يک تحقيق علمي است و يا قفسه‌ي مخصوص کنسروهاي ماهي در يک خوار و بار فروشي يا باک بنزين‌ هوشمند يک خودروي سواري که خالي شدن خود را گزارش مي‌دهند! اين‌ها همگي با استفاده از فناوري اينترنت اشياء قادر خواهند بود اطلاعات لازم را به صورت لحظه‌اي به هر پايگاه داده‌اي که بدان متصل شده باشند، در هر نقطه‌اي از دنيا ارسال کنند.
فرآيند ارسال داده‌ها در فناوري اينترنت اشياء نيازي به تعامل «انسان با انسان» يا «انسان با رايانه» نخواهد داشت و داده‌ها به صورت اتوماتيک و بر اساس تنظيمات انجام شده و در زمان‌هاي مشخص (معمولاً به‌صورت دائم و لحظه‌اي) ارسال مي‌گردند. به‌دليل قابليت‌هاي فراواني که در تعاملات «ماشين با ماشين» در فناوري اينترنت اشياء موجود است، اين پديده تا به امروز در بخش‌هاي‌ صنعت (به خصوص در انواع کارخانجات توليدي)، انرژي و گاز کاربرد فراواني داشته‌است. ساير محصولات هوشمند، محصولاتي که قابليت‌ برقراري ارتباط «ماشين با ماشين» را دارند، از قبيل ليبل‌هاي هوشمند، کنتورهاي هوشمند نيز از فناوري اينترنت اشياء سود مي‌برند
خانه هوشمند اقامتگاهي است که از ابزارهاي متصل به اينترنت براي فعال کردن نظارت و کنترل از راه دور و مديريت وسايل و سيستم‌ها، مانند روشنايي و گرمايش استفاده مي‌کند.
تکنولوژي خانه هوشمند، که به عنوان اتوماسيون خانگي نيز شناخته مي‌شود، امنيت، راحتي، آسودگي وبهره‌وري انرژي را با دادن اجازه کنترل دستگاه‌هاي هوشمند به مالکان خانه  ، اغلب با استفاده از يک app خانگي هوشمند بر روي گوشي هوشمند يا ديگر دستگاه‌هاي شبکه‌اي، فراهم مي‌کند. بخشي از اينترنت اشيا (IoT) ، سيستم ها و دستگاه هاي هوشمند خانگي اغلب با هم هم‌کاري مي‌کنند ،داده‌هاي مصرفي مصرف‌کنندگان را بين خودشان به اشتراک مي گذارند و بر پايه ترجيحات و خواست مالکان اقدامات خودکار مورد نياز را انجام مي دهند .
شرکت هاي پيشرو در جهت اينترنت اشيا
Nest Lab در سال 2010 تاسيس شد و اولين محصول هوشمند خود را در سال 2011منتشر کرد. اين شرکت همچنين آشکارسازهاي هوشمند دود/مونوکسيد کربن و دوربين‌هاي امنيتي نيز توليد کرده است. پس از اينکه در سال  2015توسط گوگل خريداري شد، در همان سال يکي از شرکت‌هاي تابعه شرکت Alphabet شد.
شرکت SmartThings در سال 2012کمپين خود را در Kickstarter راه‌اندازي کرد که 1.2ميليون دلار براي تامين مالي سيستم هوشمند خود جمع‌آوري نمود. پس از تامين بودجه بيشتر، اين شرکت در آگوست 2013وارد بازار شد و در سال 2014 توسط سامسونگ خريداري شد.
اخيرا شرکت‌هايي از جمله آمازون، اپل و گوگل، محصولات و پلت فرم هاي خانگي هوشمند، از جمله Amazon Echo،  Apple HomeKit و Google Home را عرضه کرده اند.
نمونه‌هايي از فن‌آوري‌هاي هوشمند خانگي
با دوربين‌هاي امنيتي هوشمند، ساکنان مي‌توانند در هنگام سفر يا تعطيلات خانه خود را تحت نظر داشته باشند. سنسورهاي حرکتي هوشمند نيز قادر به تشخيص تفاوت بين ساکنين، بازديدکنندگان، حيوانات خانگي و سارقان هستند و مي‌توانند در صورت تشخيص رفتار مشکوک به مقامات اطلاع دهند.
دستگاه مراقبت از حيوانات مي‌تواند به ظروف غذاي خودکار متصل شوند. چمن‌ها وگياهان خانگي را مي‌توان با استفاده از تايمرهاي متصل تغذيه کرد.
انواع لوازم آشپزخانه هوشمند در دسترس هستند از جمله قهوه سازها هوشمند که مي‌توانند  به محض اينکه آلارم ساعت شما تمام شد يک فنجان قهوه تازه تهيه کنند، تهيه فهرست‌هاي خريد و يا حتي ايجاد دستور العمل‌هايي براي مواد غذايي که در حال حاضرموجود هستند توسط يخچال ها صورت مي پذيرد، آرام پز ها و توسترها؛ و ماشين هاي لباس شويي و خشک کن هاي هوشمند نيز در دسترس هستند.
براي مثال ، ناظران سيستم خانگي ممکن است يک موج الکتريکي را حس کنند و وسايل الکتريکي را خاموش کرده؛ يا مشکلات شبکه آب رساني و لوله هاي يخ زده را شناسايي کرده تا از نشت آب در زيرزمين شما جلوگيري کنند.
سامسونگ قصد دارد با عرضه و انتشار يک مودم روتر واي فاي پيشرفته و يکپارچه، به اتصال و توسعه اينترنت اشيا و خانه هوشمند کمک کند.
همانطور که گفته شد اينترنت اشياء  (IoT) به معني يک شبکه جهاني از اشياء مرتبط و متصل است که هر يک داراي آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهاي استاندارد شده‌اي با يکديگر در ارتباطند.
حالا به نظر مي‌رسد که عزم شرکت کره‌اي سامسونگ براي توسعه فناوري‌هاي نويني همچون اينترنت اشيا و اتصال خانه‌هاي هوشمند جزم شده است به گونه‌اي که مي‌خواهد با عرضه و ارائه يک مودم روتر واي فاي قدرتمند و يکپارچه، به روياي خانه هوشمند کاربران تحقق بخشد و پل ارتباطي پرقدرتي ميان دستگاه‌هاي الکترونيکي و هوشمند خانه و محل کار باشد.
بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي، اين مودم قدرتمند سامسونگ مخصوص خانه‌هاي هوشمند و برقراري اتصال ميان گجت‌هاي هوشمند و توسعه اينترنت اشيا (IoT) طراحي شده و قرار است تمامي وسعت و بزرگي محل خانه و سرکار کاربران را پوشش دهي کند.
گفته مي‌شود همچنين اين مودم به تعداد حسگرهاي پيشرفته و دقيق مجهز خواهد شد که قادر است تمامي دستگاه‌هاي هوشمند محيط اطراف خود را شناسايي کرده و با آنها ارتباط برقرار کند.
اين سيستم جديد کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشياء و دستگاه‌ها، امروزه در کشورهاي توسعه‌يافته‌اي همچون کره جنوبي در سيستم‌هاي اداري و همچنين وسايل منزل بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
اينترنت اشياء در وهله اول در استفاده از زمان موجب صرفه‌جويي مي‌شود که به تبع آن در حوزه‌هاي مربوط به انرژي نيز صرفه‌جويي اتفاق مي‌افتد. اين فناوري مي‌تواند در ساختمان‌ها و مجتمع‌هاي بزرگ براي استفاده درست و تنظيم مصرف انرژي، در کنترل سيستم‌هاي هوشمند، سلامت و بهداشت، ترافيک، کشاورزي، حمل و نقل و نيز مورد استفاده قرار بگيرد.
 کره جنوبي با قرار گرفتن در صدر فهرست پيشرفته‌ترين و پيشگام‌ترين کشورهاي جهان که در راستاي توسعه اينترنت اشياء (IoT) و شهرهاي هوشمند تلاش و فعاليت‌هاي گسترده و قابل ملاحظه را انجام داده‌اند، از ايالات متحده آمريکا و چين نيز جلو زده و گوي رقابت را از آن‌ها ربوده است.
شرکت مخابراتي اس کي تلکام (SK Telecom) و سامسونگ الکترونيکس نيز همکاري‌هاي گسترده‌اي در زمينه گسترش بسترهاي لازم براي اينترنت اشياء با دولت کره جنوبي انجام داده‌اند و پروژه‌هايي در زمينه توسعه اينترنت اشياء براي انرژي‌هاي تجديدپذير، خدمات بهداشتي، درماني و همچنين خودروهاي هوشمند را به انجام رسانيده‌اند.
امروزه غول‌هاي تکنولوژي و اپراتورهاي بزرگ همچون نوکيا، هواوي، ورايزن و سيسکو مديريت و راهبري شهرهاي هوشمند را هدف اصلي خود قرار داده‌اند، به گونه‌اي که موسسه  IDC برآورد کرده است اين پيشگامان تا سال 2021ميلادي حدود 135 ميليارد دلار در زمينه ساخت شهرهاي هوشمند در جهان هزينه کنند.


نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.